В умовах воєнної агресії в Україні актуальності набувають питання щодо формування громадянської свідомості, укріплення національної ідентичності майбутнього громадянина країни на основі суспільно-державних цінностей.
Без любові до Батьківщини, готовності примножувати її багатства, оберігати честь і славу, захищати її свободу і незалежність людина не може бути свідомим громадянином і моральною особистістю. Визначальними для зазначеної компетентності є сформованість у дитини дошкільного віку не лише низки відповідних знань та вмінь, але й емоційного ставлення до загальнолюдських цінностей, зокрема, ставлення до себе, власних прав і прав інших та наявності уявлень про правила і способи міжособистісної взаємодії між членами сім’ї, родини, іншими людьми тощо. Створювати фундамент, на основі якого формуватиметься життєва позиція майбутнього громадянина-патріота, необхідно з дитинства.
Саме розгляду питання щодо особливостей формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку було присвячено роботу обласного семінару «Соціально-громадянська компетентність дошкільників: сучасний вимір», проведеного 4 квітня 2023 року в онлайн-форматі навчально-методичним відділом координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО. Учасники заходу – педагогічні працівники відділів освіти, консультанти центрів професійного розвитку педагогічних працівників, які опікуються дошкільною освітою; директори, завідувачі, вихователі-методисти, вихователі закладів дошкільної освіти.
Лариса МІЩЕНКО, методист з дошкільної освіти навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО, ознайомила педагогів з особливостями формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.
З досвідом формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку ознайомили педагоги: Надія КРАМАРЕНКО, вихователь Сумської початкової школи № 11 Сумської міської ради («Формування соціально-правової компетентності дітей дошкільного віку засобами онлайн-інструментів»); Євгенія ЦЮКАЛО, вихователь Сумської початкової школи № 11 Сумської міської ради («Використання засобів медіа освіти у формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку»); Оксана БАКЛЯК, вихователь Сумської початкової школи № 11 Сумської міської ради («Створення віммельбуха з дітьми дошкільного віку з метою формування поваги до українських народних традицій»); Наталія ГЕРАЩЕНКО, вихователь-методист Сумського дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 26 «Ласкавушка» Сумської міської ради («Формування громадянської свідомості дітей дошкільного віку за допомогою використання технології «Стіни, стеля та підлога, що говорять»); Світлана БІДНА, вихователь Сумського дошкільного навчального закладу (центр розвитку дитини) № 13 «Купава» Сумської міської ради («Народне мистецтво – важливий складник формування суспільно-державних цінностей у дітей дошкільного віку»); Ірина ГОНЧАР, вихователь Кролевецького закладу дошкільної освіти (центр розвитку дитини) № 9 «Ромашка» Кролевецької міської рад («Кролевецький рушник – джерело формування патріотичних почуттів у дошкільників»); Любов БАБЕНКО, вихователь-методист Білопільського дошкільного навчального закладу (ясла – садок) «Зірочка» Білопільської міської ради («Використання музейної педагогіки у формуванні національно-патріотичних почуттів дошкільників»); Валентина ЮХТА, вихователь Роменського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 8 «Дзвіночок» Роменської міської ради («Історія дитячими руками» – особливості організації гурткової роботи з ознайомлення з українським декоративно-прикладним мистецтвом»).
Учасникам надано методичні рекомендації щодо особливостей формування соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.



