НАУКОВІ ДОСЛІДЖЕННЯ НА УРОКАХ БІОЛОГІЇ ТА ЕКОЛОГІЇ

У процесі науково-дослідної діяльності учнів на уроках біології та екології створюються умови для формування дослідних компетентностей учнів, які охоплюють не лише відповідні природничі знання та елементарні дослідні вміння, а й внутрішню потребу учнів у дослідній діяльності.

Актуальними та необхідними, в умовах сьогодення, є наукові дослідження. Учні закладів загальної середньої освіти можуть обирати такі теми досліджень, під час яких вони можуть вивчати, наприклад, екологічні злочини, учинені російськими військами; якісний та кількісний склад повітря після техногенної катастрофи; видовий склад орнітофауни певної місцевості; сучасний стан природних територій України в умовах війни тощо.

Відповідно до плану роботи Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти на 2022 рік, 6 грудня на базі Сумського ОІППО відбулося засідання обласної творчої групи вчителів біології та екології з теми «Наукові дослідження на уроках біології та екології: підсумки роботи обласної творчої групи».

Кісільова М.В., методист з біології та екології навчально-методичного відділу координації освітньої діяльності та професійного розвитку Сумського ОІППО, розкрила питання щодо особливостей організації освітнього процесу з біології та екології в умовах воєнного стану, зокрема щодо організації наукового дослідження; акцентувала увагу на сучасному стані природних територій України в умовах воєнного стану як  напрям наукового дослідження.

Під час засідання членами обласної творчої групи презентовано проєкти та досліди з досвіду роботи:

проєкт «Моніторинг фітомаси на луках у Деснянському біосферному резерваті», дослід «Вміст кисню в капілярній крові школярів протягом дня» (Дяченко Л.Л., учитель біології Гринівського навчально-виховного комплексу: «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Недригайлівської селищної ради Сумської області);

проєкт «Ландшафтний заказник місцевого значення як осередок біорізноманіття», дослід «Дослідження явища алелопатії на прикладі впливу золотарника канадського на іншу рослинність» (Котькало Є.С., директор комунального закладу «Центр позашкільної освіти» Миколаївської сільської ради Сумського району Сумської області);

проєкт «Сегетальні рослини агрофітоценозу картоплі села Ярославець Кролевецького району Сумської області», дослід «Будова й механізм роботи продихів» (Шилова Н.В., учитель біології комунального закладу Сумської обласної ради – Глухівський ліцей-інтернат з посиленою військово-фізичною підготовкою);

проєкт «Створення палюдаріуму як штучної екосистеми у кімнатних умовах», дослід «Мікробіологічний аналіз приміщень закладу освіти» (Михайлова Н.О., учитель біології комунальної установи Сумська спеціалізована школа I-III ступенів № 10 ім. О Бутка, м. Суми, Сумської області).

По завершенню засідання обласної творчої групи учасникам надано методичні рекомендації.



  • 12