НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ УКРАЇНИ В ЧАС РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ: ПЕРЕОСМИCЛЕННЯ КОНТЕКСТІВ

Під такою назвою 16 травня 2023 року в КЗ СОІППО проведено міжрегіональний «круглий стіл» з онлайн-трансляцією.  

Тематику заходу обумовлено екзистенційним характером війни, яку російський імперіалізм століттями веде проти України.

Учасникам «круглого столу» для обговорення  було запропоновано такі тематичні напрями:

1. Національно-патріотичне виховання як проблема внутрішньоукраїнської інтеграції: світоглядна війна за українців та Україну в окцидентальному суспільстві.

2. Українська героїка і меморіали пам’яті звитяжцям-краянам у хронотопі

російсько-української війни 2014–2023 років.

3. Військово-патріотичне виховання і волонтерська діяльність як процес

громадянської ідентифікації в сучасній українській школі.

4. Національно-патріотичне виховання учнівства у процесі опанування основ наук та позашкільній роботі.

До роботи у  «круглому  столі» долучилися  педагогічні працівники закладів освіти області, слухачі, студенти, магістранти, працівники культури та краєзнавці з усіх 5 районів Сумської області. Найбільше число учасників – це освітяни з громад, які і зараз знаходяться в зоні бойових дій.

Відкрив засідання та виступив із доповіддю про особливості діяльності КЗ Сумського ОІППО  ректор інституту, доктор історичних наук, професор Юрій НІКІТІН.  

Учасники заходу у виступах презентували практики з національно-патріотичного (найперше – військово-патріотичного) виховання, а саме:

1. Микола СКИРТАЧ (Суми) – про методологію і змістове наповнення проєкту з інформаційного спротиву «Сумщина під обстрілами».

2. Наталія ЯРУШ (Суми) –  задокументовані спогади жителів с. Грабовське про лютий–початок квітня 2022 року «Прикордоння Краснопільщини в період російської окупації».

3. Наталія ПРЯДКО (Суми) – про діяльність пошуково-волонтерського загону «Палаючі серця» в контексті пошукової і волонтерської роботи історико-патріотичного музею «Пам’ять».

4. Віталій ЮДІН (Путивль) – про виклики та пріоритети в музейній педагогіці та особливостях створення сучасних експозицій  (на прикладі роботи «Музею освіти» в Путивльському ЦПР).

5. Олександр ТКАЧЕНКО (Краснопілля) – про акценти в деколонізації свідомості  українського суспільства при реалізації програми з анкетування «CARPE DIEM, або Цінність історичного моменту», яку проводять у Краснопільському ліцеї № 1.

6. Оксана Кузьменко (Кириківка) – про успішні практики запровадження  цифрових застосунків для національно-патріотичного (україноцентричного) виховання школярів в умовах змішаного навчання.

7. Тетяна ОРЛОВА (Суми) – про роль закладів освіти та бібліотек у просвітницькій роботі з формування історичної пам’яті на прикладі змін на топонімічних мапах населених пунктів.

У виступах спікерів наголошувалося на важливості формування і розвитку партнерської взаємодії між освітніми закладами та бібліотеками, музеями, мистецькими центрами та агенціями, волонтерськими організаціями для  захисту інтересів України в час російсько-української війни.

У виступах учасників засідання наголошувалося, що національно-патріотичне виховання – це чітко спланована виховна діяльність, спрямована на формування в українському суспільстві національної самоідентичності й патріотизму. Згідно із Законом України «Про освіту» (2017) громадянська компетентність як ключова формується  не тільки на уроках з усіх предметів, а, насамперед, за словами співака і педагога, лауреата Національної премії імені Т. Г. Шевченка, Анатолія МОКРЕНКА, фізиками, хіміками чи математиками стануть одиниці, а громадянами мають стати всі, бо без громадян держава просто неможлива.

У заході загалом узяло участь і надіслали матеріали для публікації  59 учасників. «Круглий стіл» був запланований кафедрою соціально-гуманітарної освіти і проведений за підтримки науково-видавничого відділу та викладачів кафедр комунального закладу Сумського ОІППО.

За результатами «Круглого столу» планується видання електронної збірки матеріалів.



  • 12